Konferencja UX Poland – 6 trendów projektowania doświadczeń w 2015 r.

Znany od lat nurt User Experience w połączeniu z analizą danych, technologiami big data, internet of things, narzędziami i metodami service design przeradza się w Human Experience. Coraz więcej firm dostrzega, że aby zostawić konkurencję z tyłu trzeba świadomie projektować to, co klienci czują w relacji z ich ofertą. Sam produkt i jego parametry można dziś łatwo skopiować. Kultura pracy, mądre procedury, atmosfera w firmie, procesy obsługi klienta i model biznesowy to nowa broń w walce o rynek. Tegoroczną edycję konferencji UX Poland poświęcono omówieniu tych i innych zjawisk.  

Projektanci doświadczeń na coraz wyższych piętrach biurowców

Jeszcze do niedawna specjaliści UX spotykali się głównie z przedstawicielami średniego szczebla managementu. Teraz rozmawiają z dyrektorami, którzy wyznaczają strategie firm oraz decydują o wprowadzaniu nowych produktów na rynek. Projektanci doświadczeń dowiedli w ostatnich latach zarządom firm, że potrafią znacznie więcej, niż tylko projektować serwisy internetowe i aplikacje mobilne.

Zarządzający dostrzegają jednocześnie, że narzędzia i metodyki UX mają zastosowanie na wielu biznesowych polach. W efekcie projektanci coraz częściej uczestniczą w pracach nad strategiami swoich klientów. Wymaga to od nich zupełnie nowych umiejętności, analizy biznesowej, znajomości rynku i biznesowego obycia. Tylko wtedy staną się partnerami dla wyższego szczebla zarządzania.

user-experience-areas

Źródło: http://usabilitygeek.com/user-experience/

Więcej danych, nowe konteksty

Rośnie zainteresowanie wykorzystaniem oraz zmienia się sposób postrzegania danych w biznesie (np. big data). Wcześniej dostępne informacje umieszczone w nowych kontekstach nabierają nowej wartości biznesowej. W zespołach projektantów doświadczeń coraz większą rolę odgrywają też analitycy.

Firmy zrozumiały, że gromadzone przez nie informacje mogą mieć dużą wartość. Projektanci UX pracują nie tylko nad ich przystępną prezentacją, ale także poszukiwaniem zależności i kontekstów, które nadają danym nowe znaczenia i np. ułatwiają podejmowanie lepszych decyzji biznesowych.

Firma powinna dać polubić się klientowi

W sytuacji, gdy firmom coraz trudniej konkurować ceną i parametrami technicznymi, dostrzegają one nowe pole konkurencji – jakość doświadczeń w kontakcie z marką oraz oferowanymi usługami i produktami.

Projektowanie usług wymaga od specjalistów UX holistycznego podejścia, obejmującego wszystkie tzw. punkty styku z konsumentem. W przypadku banku może to oznaczać aplikację mobilną, system bankowości internetowej, ale także placówki i telefoniczną obsługę klienta. Projektanci za każdym razem muszą odpowiadać na pytanie: „co znaczy najlepsze doświadczenie?”. W jednym przypadku może to być uśmiech przy korzystaniu z produktu, w innym – poczucie bezpieczeństwa.

data-data-everywhere

Źródło; http://spinnakr.com/blog/wp-content/uploads/2013/09/data-data-everywhere.jpg

Zadowolony pracownik = zadowolony klient

Szczęśliwy pracownik to dobry pracownik. Po latach koncentrowania się wyłącznie na klientach i ignorowaniu potrzeb pracowników, firmy zaczynają rozumieć, że od jakości systemów i procesów wewnętrznych zależy efektywność pracowników, a to przekłada się na satysfakcję klientów. Dlatego projektowanie doświadczeń konsumentów często zaczyna się od uporządkowania doświadczeń wewnątrz organizacji.

Wiele firm skupiając się na satysfakcji klientów zapomina o swoich pracownikach. Projektanci doświadczeń pomagają zrozumieć, co należy naprawić w firmie, aby była lepszym miejscem pracy. Pracownicy, którzy wierzą w swoje produkty i rozumieją dokąd zmierza firma chętniej dbają o zadowolenie klientów.

Online / Offline

Świat realny i wirtualny coraz mocniej się przenikają. Korzystanie z usług odbywa się w obydwu środowiskach, a dane pozyskane ze świata rzeczywistego wykorzystywane są w produktach online i odwrotnie. Coraz większe znaczenie ma tzw. internet of things i możliwość interakcji człowieka z przedmiotami (sprzęt AGD, meble, eksponaty wystawy muzealnej, budynki, komunikacja, etc.).

Geolokalizacja, beacony, wearbles – przed projektantami doświadczeń otworzyły się zupełnie nowe możliwości łączenia światów online i offline. Wykorzystują nowe technologie, tworząc nieznaną dotychczas jakość w biznesie.

item11.rendition.slideshowHorizontal.olafur-eliasson-your-rainbow-12-exit

Źródło: http://treyspeegle.com/010113/2014/11/13/olafur-eliassons-your-rainbow-panorama

 

Z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność

Specjaliści UX zaczynają też rozumieć, że dysponują ogromną wiedzą o zachowaniach konsumentów i mają możliwość wpływania na codzienne decyzje milionów ludzi na całym świecie.

W środowisku projektantów doświadczeń trwa dyskusja na temat etyki i odpowiedzialności. Gdzie są granice w kreowaniu zachowań klientów? Na ile powinniśmy wpływać na ich emocje? Jak mądrze wykorzystać posiadane narzędzia i ogromne zbiory danych? Jak prowadzić projekty, żeby w ich efekcie świat stawał się naprawdę lepszy? Jak znaleźć balans pomiędzy celami biznesowymi a etyką? Dyskusja ta pozostaje nadal otwarta.

 

display_join_the_experience_-png

Żródło: https://uxpoland.prowly.com/presskit/225

Skąd taka przekrojowa notka? Stąd, że biorę udział w konferencji UX Poland 2015 (20-23.04), podczas której poruszone zostaną wymienione wyżej wątki – w prezentacjach konkretnych wdrożeń i case’ow (dzień pierwszy) i szerszych omówieniach pewnych trendów w formie wykładów – ostatniego dnia wydarzenia. Tegoroczne UX Poland już trwa, jednak zachęcam do rezerwowania czasu na kolejne edycje konferencji.

UX Poland jest największą konferencą UX w Centralnej Europie. http://www.uxpoland.com

#UXPoland2015 #experienceeverywhere

 

 

Udostępnij!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Również może Ci się spodobać...

Liczba odpowiedzi: 6

  1. Metaleks pisze:

    Bardzo ciekawa analiza. Bardzo mnie interesuje jak w najbliższych latach zmienią się te trendy!

  2. Łukasz Mirocha pisze:

    Dzięki za komentarz. Szczególnie istotne jest przygotowanie się na różne scenariusze ich rozwoju, nawet jeśli większość prognoz będzie nietrafionych, część z nich z całą pewnością będzie dobrym punktem odniesienia i pomoże odnaleźć się w nowej sytuacji rynkowej.

  3. applesupport pisze:

    niestety nie udało mi się być w tym roku…ale artykuł przydatny..dobrze się czyta :)

  4. Rafi pisze:

    Zgadzam się co do korelacji Zadowolony pracownik = zadowolony klient. Wczuwanie się w klienta i jego potrzeby na wielu płaszczyznach to delikatna sprawa dla projektanta. Klient na pewno pośrednio czuje, czy projektant na etapie tworzenia był w „optimum” swych zdolności i nie był one przyćmione złą organizacją. Ekspresja to miecz obosieczny.

  5. Technelogic pisze:

    Bardzo dobry tekst! Pierwszą sprawą i bardzo podstawową jest właśnie zadowolenie PRACOWNIKA. Musiałbym się niesamowicie rozpisać, żeby wypisać wszystkie pozytywne następstwa zadowolonego pracownika. Pracownik to też klient. Pozdrawiam

  6. DataABC pisze:

    Bardzo dobry artykuł. Za rok na pewno się pojawie!

Dodaj komentarz