Technologia wypełza z obudowy. O materiałach i produktach przyszłości na berlińskich targach IDTechEx Show 2015

Drukowana elektronika, Internet Rzeczy, nowe materiały, inteligentne pojazdy i technologie ubieralne, zostały głównymi tematami tegorocznej edycji branżowych targów IDTechEx Show. Gdybym miał podsumować imprezę jednym zdaniem, brzmiałoby ono tak: Technologia wychodzi wreszcie z zamkniętych pudełek – smartfonów, tabletów i komputerów – nadchodzi czas elektroniki, która choć często ukryta, będzie towarzyszyć nam na każdym kroku. Zapraszam na relację ze świata inteligentnych ubrań, materiałów, pojazdów i przedmiotów.

Targi IDTechEx odbyly się w Berlinie w dniach 28-29 kwietnia 2015 r. W ramach imprezy, poza częścią demonstracyjną, gdzie wystawcy prezentowali swoje najnowsze produkty i rozwiązania, zaplanowano także kilka ścieżek konferencyjnych z wykładami i panelami dyskusyjnymi – Printed Electronics – nowe materiały, nanotechnologie; Graphene Europe – seria prezentacji na temat produkcji i wykorzystania grafenu; 3D Printing Europe – rozwój i obszary zastosowań druku 3D; Energy Harvesting and Storage Europe – nowe modele produkcji i magazynowania energii; Internet of Things Applications Europe – modele biznesowe i demonstracje przykładów wdrożeń technologii spod znaku Internetu Rzeczy; Wearable Technology Europe – obszar zastosowań, modele rozwoju, najnowsze trendy w branży technologii ubieralnych – zegarków, opasek itp.; Electric Vehicles – ścieżka dedykowana branży pojazdów napędzanych energią elektryczną.

IDTechEx Show 2015

Jednym z ciekawszych wątków konferencji były inteligentne materiały oraz komponenty, dzięki którym technologie komputacyjne już wkrótce staną się integralnymi elementami przedmiotów codziennego użytku, elementów infrastruktury, pojazdów, a nawet biżuterii i ubrań.

IDTechEx to w dużej mierze targi materiałów podstawowych i komponentów, nie znajdziemy tam wielu produktów kierowanych do końcowego użytkownika. Inżynierowie i naukowcy wykorzystują podobne imprezy do poszukiwania inwestorów oraz partnerów do kolejnych projektów R&D. W tegorocznej edycji targów wzięli udział przedstawiciele gigantów takich jak Sony, Intel, Qualcomm, czy Xerox PARC, ale także średnich przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i start-upów, zajmujących się wytwarzaniem grafenu, czy rozwijaniem technologii druku 3D.

 

„Technologie ubieralne i tzw. inteligentne przedmioty nie są niczym nowym” – stwierdzi w wykładzie wprowadzającym James Hayward, analityk z IDTechEx. “Nie ma nic przełomowego w przyczepieniu do nadgarska znanych technologii, tyle, że gęsto upakowanych i obudowanych w formę, która nie budzi kontrowersji – zegarek, opaskę itp”.

 

Uczestnicy konferencji byli zgodni: Przyszła pora, by odwrócić porządek projektowania kolejnych generacji wearables. Obecnie dominujący paradygmat, według którego opracowuje się produkty spod znaku technologii ubieralnych, opiera się na wykorzystaniu takich komponentów, materiałów i standardów, by zagwarantować działania tych produktów z najpopularniejszymi kontrolerami, zapewniającymi interfejs komunikacyjny człowiek-wearable – smartfonami i tabletami. Prowadzi to do tworzenia kolejnych „zamkniętych pudełek”, które stanowią wypadkową kompromisu między prądożernością, wydajnością, wyposażeniem w czujniki i standardy komunikacyjne, a ostatnio także designem, co boleśnie rzuca się w oczy, obserwują chociażby kolejne modele inteligentnych zegarków.

DSC_3048

Zdaniem wielu osób, z którymi miałem okazję rozmawiać podczas imprezy, powinno się już myśleć o projektowaniu komponentów i materiałów “od zera” – czyli takich, które pozwalałyby na integrację technologii z przedmiotami, ubraniami, elementami infrastruktury na niespotykaną wcześniej skalę. Dziś większość produktów to gadżety elektroniczne upakowane w formę przedmiotów osobistych i codziennego użytku.

Istnieje kilka podstawowych problemów, jakim muszą stawić czoła twórcy technologii ubieralnych. Na poziomie inżynieryjnym i sprzętowym będzie to zapewnienie wysokiej wydajności energetycznej, wykorzystanie nowych materiałów (giętkie, przewodzące, tekstylne), zaś na poziomie konsumenta – niska cena, realna wartość dodana, wynikająca z użytkowania danego produktu, atrakcyjny design. Kluczowa będzie także integracja różnych typów urządzeń i przedmiotów (biżuterii, przedmiotów codziennego użytku), będących w posiadaniu użytkownika, w jeden ekosystem.

Na targach demonstrowano więc najnowsze metody drukowania materiałów – także takich, które pozwalają na przesyłanie impulsów elektrycznych i magazynowanie energii. Naukowiec z prestiżowego Xerox PARC opowiadał o technice druku z wykorzystaniem tuszu zawierającego nanoukłady elektroniczne, które w procesie druku otrzymują odpowiednią postać. Polska firma Advanced Graphene Systems pokazała z kolei wysokiej jakości grafen aplikowalny na dowolnym materiale. Wiele firm prezentowało nowe metody druku materiałów, giętkie ekrany, czy mikrobaterie o powierzchni 1-2 cm². Hitem były także niewidoczne panele słoneczne, które można zintegrować z ekranem lub dowolną powierzchnią, czy drukarki 3D nowego typu.

DSC_3220

Podstawowym wyzwaniem, stojącym przed branżą wearables jest obecnie integracja istniejących technologii wytwarzania materiałów, zasilania urządzeń i innych, by zbudować zupełnie nowe typy urządzeń. Wiele z pilotażowych projektów badawczo-rozwojowych prezentowanych podczas targów ma być odpowiedzią na ten problem.

Zdaniem wielu ekspertów technologiom ubieralnym brakuje także „next big thing” – iPhone’a kolejnej dekady. Tak długo jak technologie ubieralne – zarówno gadżety, jak i np. nowe materiały tekstylne – nie będą wnosić realnej wartości dodanej do codziennego funkcjonowania konsumentów, tak długo pozostaną one niszą.

Konsumenci czekają obecnie na jasną komunikację ze strony producentów produktów co do ich możliwości i obszarów zastosowań technologii ubieralnych. Antoine Ravise (Decathlon), a także jeden z założycieli londyńskiej Fashion Innovation Agency (organizacji, która tworzy projekty na przecięciu technologii i mody, współpracując m. in z Microsoftem i Disney’em) zgodnie stwierdzili, że pierwszym krokiem przybliżającym nas do opracowania iPhone’a ery wearables, będzie konwergencja wysiłku i doświadczenia wielu branż. Zegarki, biżuteria, ubrania, czy przedmioty codziennego użytku, wyposażone w czujniki, interfejsy komunikacyjne itp. powinny być od podstaw projektowane jako osobiste artefakty, nie gadżety technologiczne. Zdaniem ekspertów, współdziałanie liderów branży materiałowej, elektroniki konsumenckiej i medycznej z agencjami kreatywnymi, domami mody i sieciami sprzedaży będzie warunkiem opracowania i wprowadzenia na rynek nowych generacji produktów, które będą cieszyć się zainteresowaniem klientów.

Obszary zastosowań technologii ubieralnych

Branże i obszary zastosowań technologii ubieralnych. Źródło: http://www.troyangrignon.com/2014/01/11/review-of-the-wearable-technologies-conference-july-2223-2013/

W najbliższych latach możemy spodziewać się opracowania nowych kategorii produktów i usług, które będą oparte na „niewidocznych” technologiach – nanoukładach, mikrobateriach, super-eneregooszczędnej łączności bezprzewodowej. Jednak produkty te osiągną sukces pod warunkiem, że ich ludzka strona – design, funkcjonalność, ale także cena przyćmi tę technologiczną. Grafen, inteligentne materiały będą ich niezbędnym elementem, lecz to personalizacja doświadczenia oraz nieinwazyjna integracja z otoczeniem i samym użytkownikiem staną się czynnikiem decydującym. Kiedy zorientujemy się, że ten czas już nadszedł? Wtedy gdy z nazw zegarków, opasek, samochodów, mebli, ubrań, zniknie bijące dziś rekordy popularności słowo „smart”, a funkcje, które czynią dziś z nich „inteligentne” artefakty, będą czymś tak normalnym, jak obecnie prąd w gniazdku, czy woda w kranie.

Targi organizuje IDTechEx – globalna firma doradczo-analityczna. Więcej informacji na temat jej działalności znajdziecie tu.

Udostępnij!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Również może Ci się spodobać...

Liczba odpowiedzi: 7

  1. Technowinka pisze:

    Świetna relacja. Dziękuję serdecznie i pozdrawiam! Pozwolę sobie udostępnić ;)

  2. HSP pisze:

    Ciekawy artykuł, choć na razie wearable jeszcze raczkuje i pomiary w przypadku np. bracelet są średnio dokładne to z pewnością to niedaleka przyszłość. Jeszcze trzeba mieć na uwadze ekrany OLED i potencjalne smartfonowe branzoletki z jej wykorzystaniem. ;)

  3. Iwan pisze:

    Warto chociaż raz w roku wybrać się na targi związane z taką tematyką. Można wiele ciekawych rzeczy zobaczyć :)

  4. ABCdata pisze:

    Bardzo dobra relacja!

  5. Ania pisze:

    Super relacja, mnóstwo ciekawostek :)

  6. Wow, niesamowite. Tyle ciekawych rzeczy w jednym miejscu!

Dodaj komentarz